Melbourne

Hei!

Enda en reise er gjennomfrt, og denne gangen gikk turen til Melbourne, Australias nest strste by. Ingrid, Karoline, Rebecca, Tor Christian og jeg startet altfor tidlig p mandagen med en maxitaxi til flyplassen. Der var det som vanlig noen forsinkelser, men kapteinen hentet det inn igjen og vi landet i Melbourne fr klokka slo 12. Melbourne har sommertid n, og med vintertid i Norge fikk vi hele 10 timers tidsforskjell.

I Melbourne tok vi en shuttelbuss til sentrum og startet vandre litt i gatene. Det var veldig surt da vi kom, noe som ikke er s rart da Melbourne ligger helt sr i Australia. Vi er ikke vandt med temperaturer under 15 grader lengre, s vi hutret oss gjennom noen gater fr vi fant en hyggelig caf spise lunsj p. Her hadde jeg en "French toast", som er akkurat som arme riddere hjemme, bare med masse sirup og god frukt. Mmm!

Deretter tuslet vi ned til hostellet vrt, Melbourne central, som faktisk var veldig fint i forhold til prisen. Det var ogs frokost (toast..) inkludert! Etter ha hevet fra oss bagasjen trasket vi opp til Hosier lane, som er en gate full av graffitti. Jeg klarte ikke helt bestemme meg om lukta, uteliggerne og de fulle sppelbttene var en del av gatas sjarm eller bare ekkelt, men graffittien var helt klart veldig kul og gjennomfrt. Vi kikket ogs litt p en katedral, Federation square og Flenders station fr vi mtte shoppe litt p Zara. Da klokka nrmet seg 5 dro vi ned til noe som heter Shrine of Remembrance som er et minnested for alle som dde under forskjellige kriger. Klokka 5 hadde de en liten flaggsenkingsseremoni utenfor. Det var ikke akkurat noen store greier, men vi fikk det hvertfall med oss. Dessverre kom vi akkurat for sent til kunne g opp i trnet, s det mtte vi drye til neste dag.

I ghettoen

Karoline og Conne (5 r)

Vi spiste en herlig middag p TGI Fridays med bde burger, sandwich og en drink under happy hour. Deretter hoppet vi p en trikk ned til Kildra beach, en strand hvor pingviner har "redene" sine under noen steiner. Dit kommer de hver kveld, fordi steinene er varmet opp av sola. Det var ganske surt og kaldt st og vente i regnvret, men det var veldig verdt det da vi fikk se haugevis av pingviner hoppe/krympe/g opp stranda. De var s skjnne!
Faktisk s var det vakter p stranda hver kveld som srget for at ingen turister tok p dem eller tok bilde med blits, noe som sikkert er grunnen til at fortsatt kommer dit hver kveld. Det ble sagt at opptil 2000 pingviner har reirene sine i omrdet.

Hvis du ser nye kan du kanskje skimte en pingvin.

Haha, s skjnn!

Etter en lang dag krasjet vi relativt tidlig i sengene fr en ny dag ventet oss. Tirsdagen ble ogs brukt til diverse turistting. Vi startet med en tur til Albert park, som er stedet de holder formel 1 i mars hvert r. Dessverre bygger de banen i lpet av hsten og fjerner den p vinteren, s det var ikke mulig se noe til det. Videre tok vi turen tilbake til Shrine of Remembrance for komme opp i bygningen og f litt utsikt. Jeg og Ingrid stod plutselig midt i en veldig fin og hytidelig minneseremoni hvor de sendte solstrler over (det skulle hvertfall vre solstrler, men de brukte en prosjektor for anledningen)med en plate hvor det stod "We shall remember". Vi turte ikke annet enn bli stende i respekt, for det er jo en veldig fin ting gjre.
Vi kom oss omsider til toppen, og fikk en veldig fin utsikt over parken og hele Melbourne.

Deretter tok Ingrid, Rebecca og jeg turen i en botanisk hage for nyte sola, ta det litt med ro og kikke litt. Deilig ta det litt med ro, storbyferie til tross.
Deretter bar den til et sted litt p utsiden av byen som het "Top paddock". Her hadde vi ftt anbefalt prve hotcake, en slags glasert kakebunn med all verdens br og frukter opp. Vi bestilte en slik p deling pluss en chiapudding proppet med frukt og en juice - litt sunn m man vre. Men det smakte helt fantastisk godt, og var virkelig verdt pengene!

Vi mtte resten av gjengen i byen og tok en gratis sightseeing-trikk et stykke rundt byen for se litt. Uheldigvis var det noe vedlikehold p veien, s den kunne ikke g hele veien rundt byen. Dermed dro vi til et shopping senter kalt "Melbourne central" som er mest kjent for vre bygd rundt et klokkatrn. Digger at de har bevart det gamle, men samtidig bygger ut en moderne by. Veldig fasinerende. Etter litt shopping (eventuelt kikking, er ikke penger igjen til shopping..), spiste vi en italiensk middag og satte kursen mot Eureka Skydeck. En platform i 88.etasje et stort utsiktssted. Her nsket vi se solnedgangen, og det timet vi perfekt. Dette var mye finere enn trnet i Sydney (som ogs var dobbelt s dyrt...).

Onsdagen var det vi hadde gledet oss med til med turen vr, vi skulle nemlig leie en bil og kjre Great Ocean Road. Dette skal vre en av verdens fineste kjreturer, s det mtte vi selvflgelig f med oss. Vi hadde sjekket mulighetene for en guidet busstur, men det kostet faktisk like mye leie en bil for 5 personer (inkludert bensin) som det ville gjort for bare n person p buss! I tillegg fikk vi jo stoppe akkurat hvor og nr vi ville.
Da vi mtte opp hos Jucy, bilutleiefirmaet klokka 9AM, var det ingen folk der. Egentlig skulle de ha pnet klokka 8, s det var noe som ikke stemte. Etter ha ringt ulike telefonnummere fikk vi tak p ei hyggelig dame i New Zealand som kunne bekrefte at vi var p riktig sted til riktig tid og at bookingen var i orden. Hun kunne ikke skjnne hvorfor ingen hadde mtt p jobb, og lovde fikse det. 40 minutter senere kom en litt stresset mann kjrende for pne. Vi var litt irriterte, da vi hadde mistet mer enn en time av kjretiden vr.. Heldigvis gikk det smertefritt fra her, og vi fikk leie GPS gratis samt at vi fikk AUX og ladeplugg i kompensasjon. GPSen var gull verdt, for veiene rundt Melbourne har ikke bare 10 felt, men ogs flere plan/etasjer. Google maps hadde nektet plent vise veien...

Uansett, vi tok fatt p Great ocean road. P forhnd hadde vi satt opp en liste over punkter vi ville se, og vi rakk heldigvis over alle med knapp margin. De siste stoppene ble litt rusha, da vi lp ut av bilen, knipset noen bilder og lp tilbake. Uansett: Vi fikk sett et fint fyrtrn, de kjente tolv apostler, diverse klipper og "buer", en veldig kul grotte, og noen strender. P den siste stranda rakk vi akkurat f med oss solnedgangen! Vi valgte ogs kjre bittelitt lengre vest, helt til Great Ocean Road sluttet, bare for kunne si at vi kjrte aboslutt hele. Selve kjreturen i seg selv var p 8 timer, men med alle stoppene vre brukte vi absolutt hele dagen. Ca ved midnatt kjrte en smstressa Connie inn p parkeringsplassen ved hostellet vrt etter ha overlevd Melbournes bykjring.

Hermer etter asiateren ved min side...

Bilen vr!

Ofrer alt or det perfekte bildet.

Drlig tid...

Dagen etter kjrte vi leiebilen til flyplassen og tok flyet hjem i lpet av formiddagen. Det har vrt en ganske intens og hektisk tur, men vi har rukket over veldig, veldig mye! Tusen takk for turen :)